Kana kaffedåse

Kana-kaffe-1

Fritz Christian Scheplers utrolig varme og vellykkede Kana kaffedåse, antagelig først lanseret i 1927 og produceret hos Celludan i Holmbladsgade på Amager. Umiddelbart ville de fleste nok være tilbøjelige til at påstå at dåsens eksteriør peger mere i retning af skønvirke perioden end slut tyverne hvor i Danmark den såkaldte funkis stil  dominerer.  Det er imidlertid et ikke ukendt fænomen at reklame ting eller kampagner, fra tid til anden har til hensigt at ville føre forbrugeren tilbage til “de gode gamle dage”, hvilket vi måske har med at gøre her.

Kana-kaffe-3

Hvad der kunne underbygge en sådan antagelse er det relativt store antal velbevarede eksemplarer undertegnede er stødt på igennem de vel 30 – 40 år min dåsesygdom indtil videre har varet. Havde Kana kaffedåserne været fra starten af nittenhundredetallet, viser erfaring fra andre lignende dåsetyper at langt færre  ville have overlevet i så god stand som tilfældet er.  Celludan signaturen sætter desuden naturligt grænsen bagud ved 1920, og børnelogoet bringer meget præcist årstallet 1927 for dagen.

Fra en reklame- tændstiksetiket kender vi et ældre logo med et dobbelt børneportræt fra F.Chr.Scheplers firma. Mere præcist lanceres dette i 1907, men dels er det isoleret i forbindelse med Kana-kaffe-2reklame for “Kana Margarine” og dels er det tydeligt andre børn end de som lanceres i 1927, både lidt ældre og  begge bærende hatte. Kana kaffedåsen måler 17 cm i højden. Det skal for en ordens skyld desuden anføres at der kan iagttages lidt småvariationer hvad angår denne dåse, dels har undertegnede set flere udgaver af børneportrættet og dels har farveafvigelser kunnet iagttages. Det er ret sandsynligt at dåsen har  været bestilt genfremstillet igennem en lille snes år, hvilket sagtens har kunnet medvirke til de sidstnævnte forhold.
Hvorledes blev nu sådan en smuk dåse distribueret
til forbrugerne ?
Fra 2 kvinders mund, som begge havde været ansat i Kana-butikkerne  kan jeg referere samstemmende, at enten erhvervedes de igennem optjening af mærker eller ifm med et begreb som kaldtes “3 raske dage”. Her var det så særdeles fordelagtigt at købe eksempelvis, ikke de sædvanlige 125 gram kaffe, men 500 gram, og så fulgte en smuk dåse med i tilgift.